Thursday 13 June 2013

Szor-Szer-Ször meséi





 
 Milyen céllal íródtak Szor-Szer-Ször meséi?



Szor-Szer-Ször meséi a szorzótáblát tanítják meg, az eddigi módszerektől eltérve.  

Szor-Szer-Ször meséivel a vizualitásra építünk! Ez a módszer azoknak a gyerekeknek nyújt segítséget, akiknek a vizuális memóriájuk fejlettebb. Azoknak, akik nem logikusan gondolkodnak, hanem a képi emlékezetüket hívják segítségül. Bár a hagyományos módszerek ábrái segítő szándékkal készültek, sokaknak azonban mégsem elég az. Látják ugyan maguk előtt a hét kupac almát, szép, piros, mosolygós almákat, még a tányérok színére és mintájára is emlékeznek, meg hogy volt egy kukacos alma is köztük. De hogy milyen számokat kellene itt mondani?! Halvány sejtelmük sincs.

Szor-Szer Ször meséiben a történetek magukban foglalják a számokat. A szorzandó és a szorzó egy-egy karakter, a 7x8 esetében például Zászló Zoli és Hóember. A szorzat pedig a mesében előforduló számok szigorú egymásutánisága: ÖT pizza és HAT forró csoki. Összeolvasva: 56. A szorzandó és a szorzó (vagyis a főszereplők) sorrendje mindegy, mivel ezek felcserélhetők: 7x8=56 és 8x7=56. A szorzatban szereplő számok sorrendje viszont nagyon fontos: 7x8=56, de 7x8 ≠ 65! Tehát figyelnünk kell, hogy a sorrendet mindig jól mondjuk mi is, a gyerekek is! (Konkrétan ebben a történetben mindig „ÖT pizza és HAT forró csoki” hangozzon el, egyszer se HAT forró csoki és ÖT pizza!)

Éppen ezért a szorzatot alkotó számokat mindig nagybetűkkel írom, és fontos, hogy meséléskor is hangsúlyozva mondjuk őket, hiszen a szereplők mellett ez a két szám a mesék lényege! A magyar nyelvben ez kicsit nehézkes, mert az „egy” szó gyakrabban határozatlan névelőként használatos, nem számnévként, de Szor-Szer-Ször meséiben az EGY=1.

Még egy fontos dolog. Az általános matematikai szabály az, hogy ha valamiből nulla van, arra nem mondhatjuk, hogy „nincs”, hanem abból nulla van. Mesékben ez kicsit furcsán hangzik: „EGY kocsit tolt maga előtt, amin már csak NULLA kalap volt…”, mégis fontosnak éreztem, hogy ezt a „van nulla” képet ne romboljam le a gyerekekben. Fogadjátok ezt el így, kérlek!

No comments:

Post a Comment